Second week! - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marte Dijkstra - WaarBenJij.nu Second week! - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marte Dijkstra - WaarBenJij.nu

Second week!

Blijf op de hoogte en volg Marte

14 Februari 2018 | Denemarken, Roskilde

Hallo lieve allemaal!

Daar zit ik dan weer, mijn blog te schrijven en met samengeknepen billen de 10 km schaatsen te volgen op mijn telefoon! Spannend!!
Week nummer drie is al weer aangebroken! Wat gaat die tijd toch super snel! Tijd om jullie op de hoogte te brengen van week nummer TWEE in Denemarken. Zit je klaar? Komtie dan he!

Maandag 5 februari 2018
Vandaag gewoon een les dag met weer veel muziek en zang! We hebben vandaag nieuwe liedjes geleerd met zowel fysieke instrumenten als 'lichamelijke' instrumenten (klappen, stampen etc.). Elk liedje wordt keurig opgenomen voor ons portfolio die we moeten maken (nog steeds niet aan begonnen...sssssstt) Zo hebben we een Afrikaans liedje geleerd over dansen en zingen met Congo (een kleine jongen) en leerden we ook een liedje met verschillende ritmes met het gebruik van stokjes.
Vandaag erg last gehad van heimwee. Het gevoel dat ik hier op vakantie ben vervaagd steeds meer en en het besef dat ik hier voor 5 maanden zit, wordt steeds groter. En ook al zit er maar één land tussen ik lijk toch wel erg ver verwijderd van het thuisfront. Gelukkig had ik nog een pakketje voor het moment dat ik thuis erg miste....dankje zus!!! Weer heerlijk veel foto's van familie die ik op mijn muur kan plakken! Heel fijn!

Dinsdag 6 februari 2018
De nasleep van heimwee is er nog wel en dan is skypen met je zus en liefste nichtje wel heel fijn! En dan ben ik wel dankbaar dat je nu de moderne technologie hebt!

Vandaag les gekregen in het gebruiken van verschillende muziekinstrumenten (slagwerk). het leren van verschillende ritmes en dynamica. Ook leerden we een liedje/spel dat ging over de apen die dansten in de jungle. Aan het einde van het nummer moet je stokstijf blijven staan, wie beweegt is af en mag een muziek instrument kiezen en zo meehelpen om het lied te begeleiden. het moraal van dit spel is dat er geen verliezers zijn omdat je nog steeds mee doet wanneer je af bent. Dit nummer kende ik al van de eerste keer dat ik op deze school was met Windesheim.
In de avond weer gezellig met elkaar gegeten en gekletst. De groep wordt steeds hechter en ik het is fijn dat je zo even naar elkaar kan toe lopen.

Woensdag 7 februari 2018
Vandaag konden we uitslapen omdat we pas in de middag les hadden en kregen we de informatie over de Field Visit die morgen geland stond. Samen met Alexander (België) en Ellie (UK) bereidden we het voor en bespraken we wat we konden verwachten. Ik merkte dat ik er zin in had. Zelf heb ik weinig ervaring in het werken met kleine kinderen. Ik was erg benieuwd hoe een Deense kindergarden eruit zou zien.
Verder was woensdag niet heel bijzonder. Weer samen gekookt en gegeten en de dag nabesproken. Iedereen ging vroeg naar zijn eigen stulpje. Soms is het ook gewoon heel lekker om op je eigen kamer te zijn.

Donderdag 8 februari 2018
Vandaag mochten we op Field Visit. Een kijkje nemen in een Deense Nursery en Kindergarden. Op de fiets gingen we naar Trekroner Børnehus in Roskilde. Een groot gebouw met 110 kinderen tussen de 0-6 jaar. In Denemarken is het verplicht om vanaf je derde naar Kindergarden (3-6 jaar) te gaan, wij zouden dat kinderdagverblijf/peuterschool noemen. Nursery (0-3 jaar) is niet verplicht, maar de meeste gezinnen maken hier wel gebruik van. De overheid vergoed namelijk een groot bedrag wanneer je je kinderen hier heen brengt.
Ooh en wat waren die kleintjes lief! Ondanks je de Deense taal niet beheerst, zie toch goed waarover de kinderen spelen. Wat mij opviel was dat de kinderen veel vrijheid kregen. Ze waren niet gebonden aan één lokaal maar konden overal heen lopen en met iedereen spelen van andere groepen. Toch was het totaal niet chaotisch en hing er een hele relaxte sfeer in de ruimte. Geen gestreste pedagogen en de kinderen mochten zelf weten waar ze mee speelden. De groep kreeg die ochtend muziek/zang. Erg leuk om te zien hoe ze 'vader Jakob' en ' hoofd-schouders-knie en teen' in het Deens zongen. Achter af hoorde wij dat het een nieuw project was waar ze mee waren gestart genaamd 'Sang dig glad' (zing je blij). Tijdens dit project leren de kinderen verschillende soorten ritmes, hoogtes en laagtes, noten, dynamica en wat je kunt doen met je lichaam tijden het maken van muziek. Elk kind heeft een eigen muziek boek voor thuis om zo thuis ook te oefenen, een app om verschillende muziek spelletjes te spelen en kregen ze één keer in de week les van een muziekdocente. De kinderen vonden het geweldig en ondanks ik er geen klap van kon verstaan zag ik wel dat de kinderen enthousiast waren van de muziek. Eén jongetje vond er naar ons idee geen klap aan en rolde regelmatig met zijn ogen, zuchtte expres iets harder en zette een nors/chagrijnig gezicht op.....3 jaar en nu al verveeld. Wat is het leven van een peuter ook zwaar!

In de namiddag ging ik samen met Nadine (Oostenrijk), Michi (Oostenrijk) en Alexander (België) naar de IKEA! Altijd een top bezigheid en heel verleidelijk omdat deze erg dichtbij is. Twee haltes met de trein en twee haltes met de bus en je staat voor de Ikea. Ik had met mijzelf afgesproken alleen de spullen te kopen die ik nodig had! Streng zijn! Een hele uitdaging wanneer je daar bent maar het is mij gelukt!!!! Trotsss!!! Wanneer je daar rond etenstijd bent, moet je natuurlijk wel die Zweedse balletjes eten en sloten we het bezoek af met een softijsje die je zelf mag maken....ja, ik was weer als een kind zo blij! Ook had Alexander voor familie uitbreiding gezorgd door Simon the Shark te kopen. Al snel groeide er een goede vriendschap met deze totaal niet gevaarlijke haai. en werden Michi, Nadine en ik verkozen tot peettantes van Simon.

Vrijdag 9 februari 2018
We hadden als huiswerk voor vandaag opgekregen om een Frame Game te maken met je studie groepje. Oke even een korte uitleg van een Frame Game: Het is een klein spel met een bepaald thema (bijvoorbeeld beroepen, dieren, eten, vervoersmiddelen) die kinderen kunnen uitbeelden. Daarom heen maak je een lied (het frame) in dat lied vraag je wat het kind wil zijn of ziet en hoe het gekozen 'ding' zich uit. Het kind laat dit zien door middel van bewegingen en de andere kinderen imiteren dit. In de spel heb jij als leider het frame (kader) gebouwd maar zijn kinderen vrij om hun eigen fantasie te gebruiken.
Een leuke manier om met kinderen te dansen, zingen en hen te leren om elkaar na te doen.

Na school ging iedereen wat voor zichzelf doen. ik voelde me vandaag niet heel fit en zocht lekker mijn bedje op. Series kijken, slapen en gewoon even helemaal niks.
Vrijdagavond = stapavond! En dit keer in Kopenhagen! Ik voelde me langzaam beter worden dus toch besloten om mee te gaan! met een groep van 18 man in de trein naar Kopenhagen is een onderneming op zich en zeker wanneer iedereen een goede slok op heeft. De drank in de kroegen zijn namelijk erg duur, dus kiest iedereen ervoor om 'voor te drinken'. Een fenomeen die ik kende toen ik 17, 18 was, maar weer terug van weg geweest!
Kopenhagen is een leuke stad en ook in de nacht is dit niet anders. Toch vonden Laura en ik het erg op Groningen lijken...waan je je toch weer een dicht bij huis. Ik denk dat onze verwachtingen te groot waren en viel het daarom lichtelijk tegen. Als nog heb ik mij prima vermaakt en sloeg de klok al snel 4 uur. Tijd om naar huis te gaan!

Zaterdag 10 februari 2018
Eén woord: BRAK!!!! Ontbijten met tosti's is altijd een goed idee en zeker als je een (kleine) kater hebt. En ondertussen het schaatsen kijken. Laura en ik zijn de enige fanatiekelingen die het in de gaten houden, de rest boeit het niet.
Verder heb ik deze dag mijn kamer een schoonmaakbeurt gegeven en voor het eerst mijn kamer gestofzuigd....stofgezogen....gezogen??....blijft toch een moeilijk woord hahah! Maar Franzi (Duitsland) had een stofzuiger in bezit en die mocht ik lenen. HEEEEEERLIJK! eindelijk eens echt alles van de grond af. zo'n bezem werkt prima hoor maar er blijft toch altijd wel wat liggen.
Verder was de dag niet zo spannend. Gezellig met de Dutchies gegeten (soep, nacho's en bananen-pannenkoeken...lekker studentiekoos) en daarna zocht iedereen zijn eigen kamer op. Ik heb toen heerlijk The Holiday gekeken want die staat hier op Netflix! Blijft toch wel echt mijn favoriete film!

Zondag 11 februari 2018
De laatste dag van week twee alweer. iedereen was weer fris en fruitig en had zin om wat te ondernemen. Besloten om naar een museum te gaan omdat het niet heel lekker weer was. Het werd het Ragnaroch museum in Roskilde. Met een heftige sneeuwbui op onze kop gingen we op weg. Een super leuk museum, echt een aanrader als je hier bent. Het gaat over de muziekgeschiedenis van Denemarken en hoe bepaalde muziekstromingen ervoor hebben gezorgd dat politieke onderwerpen aan de tand werden gevoeld. Zo is door middel van muziek homoseksualiteit gelegaliseerd en verzette de Punk-wereld zich tegen de heersende autoriteiten. Ook kon je je eigen band beginnen en kwam er uiteindelijk uit hoe goed jouw band de tijd had overleefd. In mijn geval....niet zo goed..oops! Maar dat kon de pret van het museum niet onderdrukken!
Daarna besloten om nog even naar het centrum te gaan en gegeten met Moira, Laura, Michi en Nadine. In de avond hebben we met elkaar nog even een paar spelletjes gespeeld en kon de nieuwe week weer beginnen.

En dat was hem alweer. ik zit lichtelijk teleurgesteld de laatste woorden van mijn blog te schrijven omdat het Sven weer niet is gelukt de 10 km te winnen, maar mogen wij als Nederland trots zijn dat het onze Jorrit is gelukt om als eerste het olympisch record te verbreken waarna Ted-jan Bloemen er overheen ging. Zilver voor Nederland en Goud voor Canada met een Nederlands randje. Wat een mooie race!

Tot snel allemaal! En als afsluiter voeg ik er weer een paar foto's bij!

Hej Hej!
Liefs en kus Marte

  • 15 Februari 2018 - 20:04

    Anna-Marie:

    Lieve Marte!
    Yes weer een nieuwe blog! Het is alsof ik zo even bij je op bezoek ben in Roskilde. Heel leuk om je blogs te lezen.
    Het museum zal ik onthouden klinkt en zag er heel leuk uit op de foto's! Ben je ook al in Christiana geweest in Kopenhagen? Ben benieuwd wat je daar van vindt!
    Veel plezier en geniet van je tijd daar! Alvast een fijn weekend :)
    Dikke tut!

  • 15 Februari 2018 - 20:06

    Anneke:

    Hoi Marte,

    Wat toch leuk om zo jou belevenissen te volgen. Je zult van mem al wel gehoord hebben dat wij samen hele mooie dagen in Newcastle hebben gehad. Groeten van ons.

  • 15 Februari 2018 - 21:47

    Anke :

    Heeeey lief zussie!!

    Wat een heerlijk verhaal weer! (Smilie met kusje) wij vinden het ook fijn om regelmatig te facetimen hoor! Mis je best wel..(Smilie met traantje) Die 'vakantie' duurt idd erg lang!
    Wat fijn dat jullie zo'n leuke groep hebben. En dat jullie met elkaar genoeg dingen kunnen ondernemen! We moeten straks nog een week aan onze vakantie plakken! Genoeg te doen..leuk!

    Nou zus, voor straks gonat!

    Xje van je zusje!!

    Raadsel 3: Hangover vil komme senere!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Roskilde

Marte

Hallo allemaal, Mijn naam is Marte en ik ben voor vijf maanden in Roskilde, Denemarken voor de minor Aestethics and Learning in Early Childhood Education. Om jullie een beetje op de hoogte te houden, ben ik een blog begonnen. Ook wilde ik mijn avonturen opschrijven om dit later nog eens terug te lezen, dus waarom niet gelijk delen met andere mensen... Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal zal gaan beleven! I'll keep you posted! Liefs xx Marte

Actief sinds 30 Jan. 2018
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 5111

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 30 Juni 2018

Studeren in Roskilde

Landen bezocht: