Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marte Dijkstra - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marte Dijkstra - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur

Door: Marte Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Marte

30 Januari 2018 | Denemarken, Roskilde

Hallo lieve familie en vrienden,

Daar zit ik dan...vanuit mijn nederige stulpje in Roskilde, schrijf ik mijn aller eerste blog ooit. Waarom? Omdat ik jullie allemaal een klein beetje op de hoogte wil houden over mijn 'avontuur'. Het voelt ook echt als een avontuur omdat ik nog nooit zo lang en zo ver alleen van huis ben geweest. Een nieuwe omgeving, nieuwe minor, nieuwe mensen, andere taal en....voor het eerst op mijzelf!! Ik zal de komende vijf maanden de minor 'Aestecthics and Learning in Early Childhood Education' gaan volgen aan de Absalon University College in Roskilde.
26 januari 2018 was de dag dat mijn nieuwe avontuur ging beginnen. Met een letterlijk propvolle auto (mem en ik zaten bijna bij elkaar op schoot) gingen we op weg naar Roskilde, Denemarken. Wat vond ik het fijn dat Albert, Roos en mem mee waren. Zo stelde ik dat 'Schiphol-momentje' toch nog even lekker uit. De reis verliep voorspoedig en ondanks een krappe zitplek, was het gezellig.
Rond 17:30 uur kwamen we aan op de campus. Ik was hier al eerder geweest met mijn opleiding, dus het voelde al een beetje vertrouwd. Hier ontmoette ik ook mijn buddy 'Catrine' en werd ik naar mijn kamer geleidt waar ik de komende vijf maanden zal wonen. De eerste indruk was prima, al had het een goede schoonmaak beurt nodig. Alleen de badkamer was het eerste minpunt. Een heftige stank kwam ons tegemoet....die zag ik niet aankomen. Het was een geur die ik beschrijf als bedorven bloemkool....Gatver moet ik hier douchen!? Gelukkig verdween de geur redelijk na een grondige schoonmaak en het spuiten van Ambipuur.
Het leukste van een nieuwe plek is dat je het kan inrichten hoe jij het graag wilt. Het ongezellige studentenkamertje werd al snel een plekje waar ik mij steeds meer thuis kan gaan voelen. Door de vele kaarten, foto's en cadeautjes die ik heb kregen, voelt het langzaam als 'mijn plekje'. Fijn!

Zondag 28 januari 2018
Dat 'Schiphol-momentje' kwam sneller dan ik dacht. Afscheid nemen vind ik verschrikkelijk en wennen zal het nooit doen. Met de nodige tranen nam ik afscheid van mem, Albert en Roos en besefte toen pas dat het geen vakantie was, maar dat ik hier zou gaan studeren voor vijf maanden. Een heel gek idee. Ik had gewacht met het lezen van de kaarten van ons gezin tot dit moment. Keihard janken over hoe ik iedereen zal gaan missen en foto's ophangen op m'n muur. Daarna de tranen drogen en vooruit kijken naar al het leuks, moois en spannends wat ik hier ga meemaken.
In de avond zijn we met alle studenten van de minor bij elkaar gaan zitten voor een kennismaking. negentien meiden en één jongen...arme stakker of geluksvogel? We zullen het zien. Het is een smeltkroes van verschillende landen: Vietnam, Finland, Griekenland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland en België.

Maandag 29 januari 2018
Mijn aller eerste schooldag hier op het Absalon University College. Met alle studenten die verblijven op de Korallen (zo heet het gebouw waar ik woon) liepen we naar de Universiteit...nog geen 20 stappen want het zit er tegen over....TOP!! onze docenten Inge en Kirsten verwelkomden ons. Door middel van een spel werden we een heel klein beetje geïntroduceerd met de minor. 20 weken vol met drama, spel en dans. 3 modules waarvan we in de laatste week de geleerde stof in de praktijk gaan brengen op een internationale basisschool in Kopenhagen. De eindopdrachten van de drie modules zijn: het vertellen van een verhaal aan de kinderen, het opvoeren van een toneelstuk en (de tofste!!) het maken van een toneelstuk met de kinderen voor hun ouders! ik zeg..Kom igen!!
Verder werd ons tijdens deze ochtend verteld wat we verder allemaal konden verwachten en kregen we meteen ons eerste huiswerk...niet zo top...
In de middag zijn we met een groep studenten naar de winkel geweest en is er besloten om met elkaar te eten in een gezamenlijke keuken. Elke verdieping heeft vier gezamenlijke keukens. De meeste keukens kun je eerder omschrijven als een varkensstal, het is in sommige keukens zo vies dat je spatel aan het aanrecht blijft plakken en er een muffe geur hangt van bier, rook en aangebrand eten...Leuk he, dat studeren in het buitenland ;)! Toch was het heel gezellig. Iedereen zijn eigen bordje met eten en als afsluiter het proeven van Nederlands snoep als Drop en Stroopwafels...de meningen zijn verdeeld. Zo smaakte het drop naar tandpasta en hoestdrank, maar de stroopwafels waren 'so good' aldus de groep.

Dinsdag 30 januari 2018
Vandaag mijn eerste echte lesdag gehad. Gelukkig niet uit saaie studieboeken maar door het spelen van spelletjes en drama. In het begin best wel een beetje ongemakkelijk, maar het went snel wanneer iedereen leuk mee doet. Ook hebben we vandaag onze eerste Deense les gehad. Vanuit de universiteit kunnen we Deens leren en vandaag hadden we de introductie. Super moeilijk!! Helaas is het best duur dus weet ik nog niet of ik de gehele cursus zal gaan volgen. Maar voor nu was het leuk om elkaar te zien stuntelen met de uitspraak, want deze heb je niet gemakkelijk onder de knie!
Het was vandaag lekker weer (koud maar met een zonnetje) dus tijd voor een wandeling om de buurt een beetje te verkennen. Het communiceren in het Engels gaat steeds soepeler en soms betrappen we elkaar erop dat we zelfs Engels praten met de Nederlandse meiden! Hihi!
In de avond hebben we elkaar ontmoet in de gezamenlijke keuken! Onder het genot van avondeten leerden we elkaar steeds beter kennen. We hebben stiekem een keuken geclaimd die het schoonste oogt....want ja, je weet het nooit hier!!

En nu zit ik achter mijn laptop, heb ik mijn eerste huiswerk gemaakt en mijn eerste blog geschreven. Tijd om naar bed te gaan!

Gotnat en tot de volgende blog!
Xx Marte

  • 30 Januari 2018 - 22:31

    Terra:

    Ohhh wat is dit leuk, lekker een fijne blog lezen voor het slapengaan. Wat fijn dat je met de mensen leuke dingen doet :) geniet ervan en ik kijk nu al weer uit naar de volgende!

  • 31 Januari 2018 - 11:07

    Sandra Wiggers:

    Wat een rijke ervaring Marte, super geniet er ook van he hoe druk het ook is waarschijnlijk maar een prachtige ervaring die je meeneemt in je eigen rugzak. Ik ga je blog lezen hoor.

    Liefs van Sandra

  • 31 Januari 2018 - 17:45

    Albertha:

    Hé Marte, wat leuk dat je een blog bij houdt. Zo blijven wij ook wat op de hoogte hoe t met je gaat en wat je allemaal mee maakt. Geniet ervan meid! Dikke knuffel van ons uit Oentsjerk. Xxx

  • 31 Januari 2018 - 19:14

    Willeke:

    Hoi Marte. Genoten van je verslag. Ik kan mij er al helemaal een voorstelling can maken. Geniet van je tijd daar . Wij lezen met veel plezier je verslag. Dikke kus uit Tollebeek.

  • 31 Januari 2018 - 22:06

    Je Zussie ;p:

    Heey zussie!

    Wat heerlijk om dit te lezen.. tis net of zit ik naast je op de bank!
    Je hebt al veel beleefd in die paar dagen!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Zet m op!
    T wordt vast een onvergetelijke tijd!

    Kusje van jezusje! (En van je nichtje...)

    'Jeg elsker blomkål'

  • 31 Januari 2018 - 23:24

    Mem:

    Mooi verslag van je eerste dagen! Hoe is het met je gootsteen? Al gemaakt? Kijk nog even naar de volle maan, welke kleur heeft die in Denemarken ? Kan varieren van wit, oranje,rood of blauwig volgens de weerman hier. Hier is ie wit. Groetjes mem.

  • 01 Februari 2018 - 23:17

    Anneke:

    Wat leuk dat je een blog bijhoudt. Veel beter dan app-en. Dus de stroopwafels gaan internationaal. Groetjes Bart en Anneke.

  • 02 Februari 2018 - 19:52

    Opa Van Leeuwen:

    Prachtig verhaal. Volhouden hoor. Wij leven mee en leer ons maar eens een beetje Deens.
    Jullie moeten metelkkar die Belg maar een beetje verwennen en troossten groeten ook van oma. Je Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Roskilde

Marte

Hallo allemaal, Mijn naam is Marte en ik ben voor vijf maanden in Roskilde, Denemarken voor de minor Aestethics and Learning in Early Childhood Education. Om jullie een beetje op de hoogte te houden, ben ik een blog begonnen. Ook wilde ik mijn avonturen opschrijven om dit later nog eens terug te lezen, dus waarom niet gelijk delen met andere mensen... Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal zal gaan beleven! I'll keep you posted! Liefs xx Marte

Actief sinds 30 Jan. 2018
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 5124

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 30 Juni 2018

Studeren in Roskilde

Landen bezocht: